Moeder, waarom leRen wij 2024?
TOL Congres
Op 4 oktober 2024 vindt voor de 11e keer het TOL-congres ‘Moeder waarom leRen wij?’ plaats. Het congres slaat een brug tussen iedereen die zich inzet voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren.
Het TOL-congres is in Vlaanderen uitgegroeid tot het belangrijkste congres voor logopedisten, psychologen, leerkrachten en hulpverleners over thema’s als leerstoornissen, ontwikkelingsstoornissen en emotionele problemen. Verschillende professoren en experten geven een boeiende lezing over hedendaagse topics.
Daarnaast is er ook een uitgebreide en kwalitatieve vakbeurs op het congres.
Het congres gaat wegens te weinig belangstelling niet online door, enkel op locatie.
-
4 oktober 2024
-
9u-16u
-
BMCC Brugge Beursplein 1
Download de presentaties
Programma
WELKOM
EMOTIEREGULATIE TRAINEN BIJ KINDEREN EN JONGEREN : WAT IS DE SLEUTEL TOT SUCCES
Emotieregulatie is een hot topic. Zowel vanuit wetenschappelijk onderzoek als vanuit de praktijk wordt emotieregulatie naar voor geschoven als één van de belangrijkste kernmechanismen die het mentaal welbevinden van kinderen en jongeren beïnvloedt. In deze lezing nemen we het veelzijdig concept van emotieregulatie onder de loep en staan we stil bij do’s en don’ts voor het trainen van emotieregulatie.
OP ZOEK NAAR VOORSPELLERS VAN REKENPROBLEMEN
PAUZE
KEUZE UIT 5 BREAK OUT ROOMS
BREAK OUT A : HOE IS HET MET JOU? NODEN VAN JONGEREN DIE SAMENLEVEN MET EEN OUDER MET KANKER
BREAK OUT B : INCLUSIE IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS : PRAKTIJKVOORBEELD uit ZWINCOLLEGE OOSTBURG (NEDERLAND)
Het Zwin College te Oostburg werkt samen met het speciaal onderwijs (in België buitengewoon onderwijs type basisaanbod,3,6,7 en 9) en de gemeente Sluis in de Trajectgroep (2015) en Ondersteuningstrajectklas (2021). Het doel is om zoveel mogelijk leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften in het regulier voortgezet onderwijs een diploma te laten behalen. Met out-of- the- box denken en maatwerk en leren van elkaar kun je veel bereiken!
BREAK OUT C : DCD IN HET ONDERWIJS, WAT ALS JOUW ARMEN EN BENEN NIET DOEN WAT JOUW HOOFD WIL
BREAK OUT D : ALS GEDRAG HET HAALT VAN DE TAAL’: SOCIAAL-EMOTIONELE PROBLEMEN BIJ JONGEREN MET EEN TAALONTWIKKELINGSSTOORNIS
De impact van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) in het secundair onderwijs wordt maar al te vaak miskend. In deze lezing zoomen we in op de schoolse en sociaal-emotionele problemen bij jongeren met een TOS. We vertrekken hierbij vanuit een neuropsychologisch denkkader en gaan in op de relatie tussen executieve functies, theory of mind en innerlijke taal.