Typ10 werd ontwikkeld in 2001 als stageproject in een praktijk voor pyschomotoriek. Het was oorspronkelijk bedoeld voor kinderen met leer- en/of (fijn)motorische problemen. De methode werd in de loop der jaren steeds verder verfijnd en in 2016 ook uitgebreid met een online module. Met de digitalisering van scholen kwam er steeds meer de vraag om ook leerkrachten op te leiden om Typ10 aan grotere klasgroepen te kunnen geven. Ondertussen is Typ10 in Vlaanderen uitgegroeid tot de nummer 1 typmethode voor scholen en praktijken. We willen zoveel mogelijk kinderen de kans geven om op een succesvolle en speelse manier blind te leren typen, een vaardigheid waar ze hun leven lang nog baat bij hebben!
Wat is de succesformule van Typ10?
- Een positieve aanpak die faalangst reduceert.
- Leren zonder tijdsdruk en met een aangepaste opbouw van niveaus.
- Gebruik van verschillende leerkanalen (kleuren, prenten, versjes) zodat elk kind op z’n eigen manier kan leren.
- Twee verschillende werkboeken en aanpasbare opties in de online module maken differentiatie mogelijk.
- De leerlingen worden constant gemotiveerd en uitgedaagd.
- Elke les bestaat uit een vaste structuur van 4 stappen, waarbij de motorische uitvoering pas aan het einde komt.